Ka-Ching

Monday, 12 May 2014

Rindu sama nenda (Part 1)

Assalamualaikum......


nenek..Tudung biru... :)..sebelah itu adiknya..

Lama tidak update blog...Bukan sibuk...Cuma tidak tahu mahu cerita apa...Itulah..Idea memang sudah ada..Penuh..Cumanya bermain2 saja dalam kepala...Berbahasa dalam hati..Tidak tergerak mahu di coret dalam diari ini..Tidak apa..Kali ini aku cuba..Tulis apa saja yang terlintas..Terus dari hati...

Nenda merajuk dengan aku....Itulah selalu aku dengar..Dari mak..Dari Adik nenek..dari makcik2..Bilamana mereka jumpa aku..Kenapa...??Biar aku kisah kan di sini..Biar...Biar orang tahu...Aku salah sama nenek aku..Hmmmm....

Begini..Aku umur 4 tahun...Lahir adik..Nenek datang..Teman mak dalam pantang...Mak tiada siapa yang tolong..Masa itu..Nenek kasihan..Mak jaga kami dua orang abang..juga aku dan adik sorang-sorang..Bapak sibuk..Memandu hantar barang..ke kem-kem..yang kadang-kadang bermalam...Mungkinlah...Aku masih tidak mengerti..masih kecilkan aku tika ini...

Nenek kata pada mak..Biar nenek jaga aku..Jadi mak boleh perhatian sama adik aku..Itu saja yang aku tahu..Satu hari sedar-sedar aku sudah di bawa nenek ke kota kinabalu..Aku ingat..tapi samar-samar...Usia kecil itu..Mungkin sebab aku suka bertanya itu ini..Jadi boleh juga ku ingat detik samar itu..Yang mana aku muntah dalam kereta pajak yang busuk berbau kobis...Sampai sana..Aku di sambut makcik aku..Anak adik nenek aku...Nanti-nanti aku cerita pasal makcik Rahmah..mungkin entri selepas ini...

Baik...Sampailah ke kota kinabalu..Hidup aku nenek yang jaga..Makan pakai..Mandi semua...Sakit jugak aku adu sama nenek...Aku ingat lagi..Makan pun selalu nenek suap..paling ku suka..Baju kurung aku..Nenek mesti sulam lehernya..Cantik...Sulam pakai tangan..Sampai sekarang aku masih tidak pandai jahit sulam itu..Aku mahu belajar nanti...ya..Mesti..

Nenek kerja restoran adiknya tika itu...Nenek tukang masak..nenek masak sedap.aku suka masakan nenek...hmmm....(**kesat air liur..)Aku dengan nenek tinggal di kantin tu..haha..Lucu bila ingat...pagi-pagi..Pelanggan sarapan..Aku baru bangun gosok mata bawah meja..haha..Hidup susah tapi aku bahagia...Pakcik aku juga jaga aku di situ..kami buat rumah-rumah dalam paip simen..ada buai..Ada tempat buku..Pakcik suka ceritakan kisah teladan,,Ajar ABC..Ajar mengira..Ajar membaca...Ajar adab..juga Akhlak..Pakcik latiff..Sayang kamu Lillahi Taala.

Entah la..Apa jadi lepas itu..Aku samar-samar lagi..Yang aku tahu..beberapa ketika..Aku sama nenek keluar dari rumah adiknya..Kenapa...Dengar-dengar..Adik-beradik..Biasalah ada juga buang muka..Tapi air di cincang takkan putus..Percayalah..(Stop)

Lepas itu..Hidup kami macam nomad..Pindah-randah..Hidup susah..nenek ada suami..Bukan bapak pada mak aku...Kami tinggal di kampung seberang..Aku..sama nenek jugak atok..Rumah dekat kilang ayam..Kandang ayam paling dekat...Busuk tahi ayam boleh bau sampai rumah..tapi aku tetap gembira..Masa itu usia aku injak angka lima.aku ada kawan...Namanya endang..kami suka lepak kilang..Ambil hati,jantung pedal..Orang kilang kenal sama aku..sebab atok kerja situ..Aku ambil garam dari rumak..Endang pula bawa mancis juga lidi..Kami cuci bahan mentah..Bakar dan makan.Sedap..Betul sedap..Lagi2 cecah garam...perghh..haha..Miskin tapi bahagia...

Satu hari..Mungkin cuti semester..Aku tidak tahu...Tapi tiba-tiba pakcik Latiff sudah ada di rumah..Makcik Rahma juga ada..Sudah masa aku sekolah...merekalah yang hantar aku ke tadika..Tadika perpaduan Kapung Tobobon..Itu sekolah pertama aku..Aku lewat mendaftar barangkali..Sebab nenek kata cikgu kata aku tidak boleh masuk sekolah..Sudah lewat..kawan-kawan sudah banyak belajar..Aku ketinggalan..Tapi aku baca semua yang ada di lekat di dinding sekolah..Cikgu suruh jawab kira-kira...Pun boleh juga.Lepas itu aku pun di terima... :)

Nenek ajar mengaji...Dengan nenek lah aku pertama kali kenal Aliff Ba Ta..Dan Al-fatihah..nenek ajar ilmu agama paling asas...Syukur...Sampai sekarang ilmu nenek aku bagi pada anak-anak murid aku..Biar pahala nenek terus-terus terima...PErgi mana-mana..Mesti ada hantar anak mengaji sama nenek..Tidak tahu la..Dari mana mereka tahu nenek boleh ajar mengaji al-quran..Aku tidak kisah..Yang pasti yang datang itu aku boleh buat kawan..


(Bersambung...................................................................)

No comments:

Post a Comment